Sijoitusmainonta - Why so boring?




Oletteko huomanneet, että sijoittamista mainostetaan usein hyvin tylsillä tavoilla? Parhaat sijoitusmainokset ovat korkeiden kulujen omaavien rahastojen mainoksia ja eivät varsinaisesti mainosta sijoittamista vaan yksittäisiä rahastoja. Perinteinen sijoittamista mainostava mainos menee jotakuinkin näin: ”Aloita kuukausi sijoittaminen alk. 15€/kk”. ”No miksi aloittaisin?” on todennäköisin vastaus kyseiseen mainokseen.

On ymmärrettävää, että mainostaessa sijoittamista pyritään vastaamaan kohderyhmän tarpeisiin ja miettimään mikä puhuttelee sijoittajia. Ongelma ehkä onkin, että valveutunut sijoittaja pystyy aina minimoimaan kulunsa ja siten ”vain 1% kulut” on lause mikä iskee valveutuneeseen sijoittajaan paremmin, kuin ”Meillä on monta sijoitustuotetta”.

Kirjoitukseni ”Miten kenelläkään on varaa olla sijoittamatta?” sai minut pohtimaan juurikin tätä asiaa. Tein kirjoituksessa mallin, siitä miten sijoittamisesta voisi levittää tietoa tehokkaammin kuin nykyään. Totesin myös, että esimerkiksi pikavippejä, lainoja, kulutusluottoja, kuluttajatuotteita, autoja ja lähes mitä vain muuta mainostetaan paljon mielenkiintoisemmilla tavoilla. Ei siis ihme, että pikavipit ovat todennäköisesti suositumpia, kuin sijoittaminen.

Siitä se idea sitten lähtikin
Päätin tehdä hieman omia versioita potentiaalisista tavoista mainostaa sijoittamista.

Disclaimer: Alapuolen esimerkit eivät ole sijoitussuosituksia, eivätkä ne mainosta mitään tiettyä yritystä tai tiettyjen yritysten tuotteita. Yhtäläisyydet olemassa olevien yritysten mainoksiin eivät ole tarkoituksellisia, mutta inspiraation lähteenä on toiminut useita eri mainoksia lähinnä laina ja pikavippiyritysten mainoksista. Ne ovat täysin mielikuvituksellisia teoksia, missä olen yrittänyt yhdistää mainosmaailman tapoja sijoittamisen todellisuuteen.

Sijoittamiseen liittyy tiettyjä mielikuvia. Osa niistä voi jopa pitää paikkansa, kuten apinoiden tikanheittoon viittaava toteamus sijoittamisen arvattavuudesta. Onneksi tästäkin potentiaalisesta ongelmasta pääsee eroon sijoittamalla indeksiin.



Toinen yleinen ajatus sijoittamisesta on, että se on kovin vaativaa. Kampittaakseni tätä ajatusta, vedän huomion törkeästi tosiasioihin. Sinun ei tarvitse edes tehdä mitään, jos vain sijoitat indeksiin. Miljonääriksi istumalla on todellinen mahdollisuus, jos vain pysyt paikallasi nähdessäsi vaurautesi kasvavan.



Useat varmaan ajattelevat, että miljoonan tavoitteleminen on utooppista. Todellisuudessa se vain vaatii aikaa. Voit itse valita, kuinka kauan siinä menee. Ja se onnistuu täysin päivätöiden ohella.




Eikö olisi vain helpompi lotota? No ei oikeastaan. Sijoittamalla 500€/kk saavutat miljoona euroa paljon todennäköisemmin 35 vuodessa, kuin lottoamalla.



Onko pakko sijoittaa, kunnes saa miljoonana? No ei tietenkään. Jo 7.1% korolla tuplaat rahasi kymmenessä vuodessa. 8% korolla se tapahtuu jo lähes 9 vuodessa. Päätä itse miten kauan sijoitat ja mikä tavoitteesi on.



Voit pysähtyä miettimään miksi haluaisit lisää rahaa. Onko haaveenasi vapaus? No sekin onnistuu sijoittamalla. Kunhan aloitat tänään, etkä odota loputtomiin.



Sitä paitsi, sijoittamien mahdollistaa unelmiesi toteuttamisen. Mitä ikinä unelmasi sitten ovatkaan.


Bonus: Paras sijoitusmainos mihin olen itse törmännyt (en liitä kuvaa tänne, koska en tiedä tekijänoikeuksista, mutta voitte itse käydä katsomassa kuvan linkistä).

Mitä mieltä itse olet? Pitäisikö sijoittamista mainostaa eri tavalla? Oletko itse törmännyt vastaaviin mainoksiin?

Kommentit

  1. Kaikki niin totta. Minusta paras oli miljoona istumalla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Perinteisiä mainostamisen tyylejä mukaillen, istumistahan se sijoittaminen vain on. Paitsi jos seisoo tietokoneen edessä :)

      Poista
  2. Itse olen vaurastumisessa auttamatta myöhässä, mutta eläkeikään voi vielä varautua. Unelmista totta -mainos on näistä lempparini. Ihan vaan siksi, että pikavippejä mainostetaan parhaaseen katseluaikaan järkyttävällä mielikuvamainonnalla unelmien toteuttamisesta.

    Kävin huvikseen katsomassa pikavippien korkoja. Todellien vuosikorko 167.9%. Voi veljet, siinä tulee harrastamiselle hintaa kun sen näillä rahoittaa.

    Oikeesti aika surullista ajatella että ketkä näitä ottaa ja mihin tarpeisiin. :(

    https://vacciniumoxococcos.blogspot.com/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En usko, että vaurastumisessa on ikinä myöhässä paitsi jos kaikki tulot oikeasti menevät elämiseen. Rikastuminen on asia erikseen. Eläkeikään varautuminen ainakin kannattaa.

      Itsekkin ihmettelen jatkuvasti miten pikavippejä saa mainostaa niin törkeillä mielikuvamainoksilla. Radiostakin kuulee jatkuvasti "ota pikavippi design sohvaan" -mainoksia. Ei kukaan tarvitse sitä design sohvaa niin paljon.

      Poista
  3. Hienoja esimerkkejä, joihin on kyllä näetty vaivaa!

    Itse olen aina yrittänyt pyrkiä yksinkertaistamaan sijoittamisen kuvaa. Tällä hetkellä moni luulee sen olevan jotenkin erityisen monimutkaista, jota se on vaan silloin jos siitä tekee itselleen monimutkaista.

    Toinen on sitten se alkupääoman määrä. Moni vieläkin luulee, että sijoittaminen on vain rikkaiden puuhastelua ja siihen ei keskiluokalla ole mahdollisuutta ollenkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Kyllä näihin hetki upposi, mutta itselläni oli hauskaa näitä keksiessä. :)

      Jep. Olen alkanut törmäämään omituisiin väitteisiin sijoittamisesta arkielämässä. Usein kuulen niitä, kun yritän aloittaa keskustelua asiasta. Ihmiset kuvittelevat sen olevan jotain lottoamisen kaltaista, mutta ilmeisesti vielä vähän vaarallisempaa.


      Poista
  4. Mahtava mainoksia! Koht sust tulee joku mainosmies :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitäisi varmaan myydä palveluita alan yrityksille. Vähän uutta ja uskaltavaa näkökulmaa kuivahkoon kategoriaan!

      Poista
  5. Samaa olen ihmetellyt itsekin ja olipa hienosti toteutettuja esimerkkejä. Mentiin ohi ja komeasti alan ammattilaisten tekemistä vastaavista (tosin voihan se olla, että heiltä on tilattu juuri sitä mitä on haluttukin, ja siten saatukin). Raikkaita, pirteitä ja iloisia olivat nämä. Pointsit kotiin näistä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Luulen, että sijoittamisessa ollaan jumituttu perinteiseen kohdemarkkinointiin. Ei tajuta, että mahdollisuuksia olisi mainostaa myös uusille potentiaalisille omaksujille. Nyt mainostetaan pelkästään ihmisille jotka jo sijoittavat ja siinä nykyiset mainokset saattavatkin olla tehokkaita. Tai sitten taustalla ovat maamme suojaavat lait. Ettei jokainen tuhlaisi rahojaan sijoittamiseen...

      Poista
  6. Jos nykyinen työ joskus loppuu, niin ei muuta kuin tekemään mainoksia! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan! Paljonkohan maksaisivat? Jos vaikka jäisin "mainoseläkkeelle" sijoittamisen ohessa. Yksi mainos per viikko! Aihealue: sijoittaminen.

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Gofore listautumisanti – Turhauttavan kallista

Mitä suomalaiset tienaavat ja paljonko siitä säästetään – Pohdinta suomalaisten taloudenhallinnasta

Rovion omistajien rahastustarve selveni